محرک الکتریکی دمپر(Damper Actuator)

محرک الکتریکی دمپر یکی از مهم ترین تجهیزات کنترلی در سیستم‌های گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) است. در واقع محرک‌های الکتریکی دمپر، رابط بین سیستم کنترل و سیستم مکانیکی در تهویه مطبوع هستند که جریان هوا را در داخل کانال‌ها، دودکش و سایر تجهیزات انتقال هوا تنظیم می‌کنند.

محرک‌های الکتریکی در سیستم‌های گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع ، دمپرها را کنترل می‌کنند. معمولا یک محرک الکتریکی دمپر به یک سیگنال کنترل و یک منبع انرژی نیاز دارد که با استفاده از یک سیگنال ولتاژ پایین، دمپر را در هر نقطه مورد نظر، کاملا باز، کاملا بسته و یا ما بین باز و بسته قرار دهد.

از محرک الکتریکی دمپر می‌توان برای قطع جریان مطبوع هوا (سرمایش یا گرمایش) در یک اتاق استفاده نشده یا تنظیم دمای مطلوب در هر اتاق و منطقه(زون) استفاده کرد. همچنین تامین هوای تازه، کنترل دود و … از دیگر کاربردهای محرک الکتریکی دمپر در سیستم HVAC هستند. هنگامی که محرک الکتریکی دمپر در کنار ترموستات قابل برنامه ریزی در سیستم تهویه مطبوع استفاده شود با کنترل دمپرها می تواند تا 35درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کرد. همچنین جلوگیری از هدر رفتن هوای گرم و یا هوای خنک منجر به کاهش هزینه‌های انرژی مصرفی نیز می‌شود.

به طور معمول حدود 80درصد از خروجی های کنترلی دیجیتال در سیستم HVAC به محرک‌های الکتریکی دمپر می روند، بنابراین اگر این تجهیزات به طور دقیق انتخاب نشوند و یا به درستی کار نکنند سایر قسمت‌های سیستم تهویه مطبوع با مشکل مواجه می‌شود. همچنین با بزرگتر شدن اندازه پروژه‌ها با پیچیدگی بیشتر،مشکلاتی مانند نشت کانال، اثر باد بر ورودی و خروجی‌های سیستم، نفوذ عوامل ناشناخته و … احتمال بروز اشتباه در محاسبات افزایش پیدا می کند که باعث افزایش حساسیت بیشتر و دقت بالاتر در انتخاب محرک الکتریکی دمپر می‌شود.

برای انتخاب محرک های الکتریکی دمپر به پارامترهای مختلفی نیاز است که در ذیل به آنها اشاره می کنیم:
1- ابعاد دمپر
2- توان تولیدی
3- کلاس حفاظتی
4- سرعت عملکرد
5- سیگنال ورودی
6- نوع نصب (خطی، پیچشی)
7- فنر برگشت یا بدون فنر برگشت
8- کاربری (هواساز،کنترل دود.. .)
9- تغذیه (24 ولت ،230 ولت)
10- فیدبک (تدریجی،سوئیچ)

شرکت دیهیم تهویه نوین در زمینه تامین و فروش انواع تجهیزات کنترلی سیستم‌های‌ سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع (HVAC) از برندهای معتبرخارجی و داخلی آماده همکاری با مهندسان ، طراحان و مجریان پروژه ها است.