مبدل حرارتی (Heat Exchanger)

مبدل حرارتی یا Heat Exchanger وسیله‌ای است که انرژی گرمایی را بین دو یا چند سیال منتقل می‌کند.سیالات موجود در این دستگاه ممکن است به صورت مستقیم به هم در تماس باشند یا به وسیله‌ی دیواره‌ای از هم جدا باشند. مبدل‌های حرارتی نه تنها در سیستم سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع ساختمان‌ها به کار می‌روند بلکه به ماشین‌آلات و موتورها نیز کمک می کنند تا کارایی بیشتری داشته باشند. مبدل‌های حرارتی به طور گسترده‌ای در گرمایش فضای ساختمان، تبرید، تهویه مطبوع، نیروگاه‌های شیمیایی، پتروشیمی، پالایشگاه‌های نفت و گاز، تصفیه فاضلاب و … کاربرد دارند.

در بیشتر مواقع از مبدل حرارتی جهت انتقال حرارت بین دو سیالی که مشخصات فیزیکی آنها غیر همسان باشد استفاده می‌شود. این مشخصات می‌تواند شامل جنس سیال، فاز سیال، دمای سیال، سرعت سیال و … باشد. در مواقعی که مشخصات فیزیکی سیال‌ها نزدیک به هم باشد، استفاده از مبدل‌حرارتی توجیه اقتصادی ندارد.

بطور مثال در سیستم‌های تهویه مطبوع، از مبدل‌های حرارتی در کندانسور، اواپراتور و کویل‌های زمینی استفاده می‌شود. سیال سردتر به طور مستقیم یا غیر مستقیم گرما را از سیال گرم‌تر گرفته و دمای سیال سرد بالا می‌رود و در مقابل سیال گرم‌تر، حرارت خود را از دست داده و سرد می‌شود. این تبادل انرژی براساس اصول انتقال حرارت و جریان همرفتی توصیف می‌شود و برای هر سیال قابل محاسبه است.

مبدل‌های حرارتی در انواع مختلف لوله‌ای(Tubular Heat Exchanger)، پوسته و لوله (Shell & Tube Heat Exchanger)، صفحه‌ای (Plate Heat Exchanger) ،مبدل حرارتی هوا خنک یا پره ای (Fin Heat Exchanger)و … تولید می‌شوند که مهندسان با توجه به نوع کاربری مبدل‌های حرارتی از آنها در طراحی‌ سیستم‌های تاسیساتی و صنعتی استفاده می‌کنند.
شرکت دانفوس با بهره گیری از سالها تجربه و فعالیت تخصصی در زمینه فنآوری انتقال‌حرارت و دانش کاربردی ، طراحی صفحات مبدل‌حرارتی سنتی را بهبود بخشیده‌اند و با ارائه تکنولوژی جدید خود (D-Plate) انقلابی را در این زمینه به ارمغان آورده است. مبدل‌های حرارتی سری D-Plateکمپانی دانفوس با به حداکثر رساندن عملکرد و طول عمر صفحات نقطه‌ی عطفی در نوآوری این محصول به وجود آورده‌اند بطوری که تکنولوژی مبدل حرارتی صفحه‌ای را به یک دوره‌ی جدید با راه‌حل‌های پیشرفته در عین حال ساده منتقل می‌کند. به طور مثال در طراحی جدید، عملکرد حرارتی صفحات در مقایسه با صفحات معمولی، تا 11درصد افزایش داشته است.

برخی از ویژگی‌های مبدل‌حرارتی سری D-Plate:
-افزایش حداکثری عملکرد و طول عمر محصول
-کاهش تعداد صفحات مورد نیاز بوسیله انتقال حرارت حداکثر و تنظیم دقیق
-محکم ترین صفحه ی طراحی شده تا امروز
-طراحی جدید صفحه به منظور توزیع یکنواخت حرارت در کل صفحه جهت استفاده بهینه از افت فشار
-استفاده از سیستم واشر منحصر به فرد
-طراحی جدید پروفیل برای جلوگیری از خم شدن صفحه، جابجایی آسان، تعمیر و سرویس راحت صفحات
-طراحی جدید گوشه ها برای تراز کامل صفحات و جلوگیری از حرکت و لغزش آنها

شرکت دیهیم تهویه نوین در زمینه تامین و فروش انواع تجهیزات تاسیساتی سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع (HVAC) از برندهای معتبرخارجی و داخلی آماده همکاری با مهندسان ، طراحان و مجریان پروژه ها است. همچنین کارشناسان این شرکت با تکیه بر تخصص و تجربه‌ی خود آماده‌ی ارائه‌ی مشاوره جهت انتخاب مناسب این تجهیزات با توجه به عملکرد مورد نیاز پروژه‌ها هستند.