شیر ترموستاتیک رادیاتور(Thermostatic Radiator Valve)

شیر ترموستاتیک رادیاتور یا به عبارتی ترموستات رادیاتور وظیفه تنظیم دمای رادیاتورها را برعهده دارد. به این شکل که با کاهش جریان آب ورودی به رادیاتور، زمانی که دمای اتاق به حد مطلوب رسیده باشد به صورت خودکار باعث کاهش دمای رادیاتور می‌شود. در نتیجه این ترموستات از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند و باعث آسایش مصرف کننده نیز می‌گردد.

سال 1943 یکی از اولین کمپانی‌هایی که ترموستات رادیاتور را ارائه داد دانفوس بود که به مالکین ساختمان‌ها کمک می‌کرد تا دما را کنترل کنند و از اتلاف انرژی جلوگیری شود. سال 1952 این ترموستات‌ها به تولید انبوه رسید. ترموستات‌های دانفوس نسبت به سایر محصولات موجود در بازار 70 درصد عملکرد سریعتری دارند. همچنین در سال 2011 دانفوس ترموستات‌های دیجیتالی را معرفی کرد که با کنترل دقیق دما باعث صرفه‌جویی 48 درصدی در مصرف انرژی می‌شوند.

لازم به ذکر است در سیستم‌هایی که از دیگ چگالشی برخوردارند استفاده از شیرترموستاتیک رادیاتور ضروری است. راندمان دیگ‌های چگالشی به وسیله استفاده از گرمای نهان موجود در بخار آبی که بر اثر احتراق به وجود می‌آید، به 90 تا 98 درصد می‌رسد. اما برای بهره‌مندی از این راندمان و مزیت استفاده از دیگ چگالشی، قطعا باید این دیگها در حالت چگالش کارکنند.

برای بدست آوردن حالت چگالشی دیگ، به یک دمای برگشتی زیر 55 درجه سانتی‌گراد نیازمندیم. اما بوسیله استفاده از شیرهای معمولی دستی برای رادیاتور دمای برگشتی به دیگ معمولا بیشتر از 55 درجه می‌شود. یک شیر رادیاتور دستی معمولی جریان را ثابت نگه ‌می‌دارد و دمای برگشتی به دیگ بالا می‌ماند. بدون کنترل دمای اتاق، دیگ تنها 5 درصد از زمان کار خود را در حالت چگالش کار می‌کند. در نتیجه پتانسیل صرفه‌جویی در مصرف انرژی به وسیله راندمان بالای دیگ از بین می‌رود. یرای حل این مشکل باید از ترموستات برای کنترل دمای اتاق استفاده کرد. به‌وسیله شیرترموستاتیک رادیاتور، دیگ 80 درصد مواقع در حالت چگالش است. علاوه بر این به‌وسیله شیرترموستاتیک رادیاتور می‌توانید سیستم خود را بالانس کنید. این موضوع می‌تواند 36 درصد صرفه‌جویی بیشتر در مصرف انرژی نسبت به شیرهای رادیاتور دستی که دائما باز هستند ایجاد کند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.