تفاوت درایو و اینورتر و انواع آن

با پیچیده تر شدن قطعات و پیشرفته شدن آن ها، یکی از دغدغه های اصلی سازندگان الکتروموتورها افزایش راندمان کاری این لوازم در بین ابزارهای صنعتی می باشد.
از بین دستگاه های صنعتی دو دستگاه بسیار مهم در کارکرد الکتروموتورها و ابزار آلات صنعتی وجود دارد که این دو دستگاه اینورترها و درایوهای صنعتی هستند.
اینورترها و درایوها بسیار شبیه به یک دیگر هستند به گونه ای که بسیاری از افراد این دو دستگاه را از هم تشخیص نمی دهند. اما باید گفت این دو دستگاه دارای تفاوت هایی می باشند که در ادامه ی مطلب قصد داریم به معرفی این تفاوت ها بپردازیم و علاوه بر این ها به معرفی درایو دانفوس و اینورتر دانفوس نیز بپردازیم. پس اگر می خواهید تفاوت بین درایوها و اینورترها را بدانید، پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید.

تبدیل برق DC به AC توسط درایوها و اینورترها در لوازم صنعتی چه اهمیتی دارد؟

برای درک بهتر کارکرد اینورترها و درایوهای صنعتی ابتدا باید تفاوت میان جریان AC و DC را در لوازم صنعتی بررسی کرد.
یکی از تفاوت های میان جریان برق AC و DC این است که در جریان برق AC، قطب های مثبت و منفی به طور مداوم تغییر می کنند که به هر دفعه تغییر قطب ها در هر ثانیه فرکانس گفته می شود.
یکی از مواردی که موجب می شود تا در لوازم صنعتی از برق AC بهره برداری کرد این است که تلفات برق AC نسبت به برق DC به علت تغییر جهت الکترون ها بسیار کمتر است و علاوه بر این جریان برقی DC یک جریان برقی بسیار قدرتمند است و به صورت مستقیم قابل استفاده در لوازم صنعتی نمی باشد.

اینورتر چیست؟

معنای لغوی کلمه ی اینورتر، معکوس کننده می باشد.دستگاه اینورتر در حقیقت دستگاهی است که در لوازم صنعتی وظیفه ی تبدیل برق DC به برق AC را دارد.
یکی از مشکلات اساسی جریان برق AC این است که این جریان را نمی توان ذخیره کرد و فقط می توان از آن در لحظه استفاده نمود. معمولا در لوازم صنعتی برای ذخیره جریان برق، جریان AC که از اینورتر عبور کرده به جریان DC تبدیل می شود و در باتری ذخیره می گردد تا در صورت نیاز مجددا وارد اینورتر شده و به جریان AC تبدیل شود.

به طور کلی اینورترها دارای سه نوع می باشند:
1. تبدیل برق 12 ولت DC به برق 220 ولت ACدر لوازم صنعتی(پرکابرد ترین نوع اینورتر)
2. اینورترهای جوشکاری
3. اینوترهای کنترل دور موتور

انواع اینورترها از نظر موج

اینورتر موج مربع: یکی از انواع اینورترها از لحاظ شکل موج خروجی ولتاژ، اینورتر موج مربع است. اینورتر موج مربع در بین سایر اینورترها، کمترین مصرف را دارد زیرا بیشتر لوازم صنعتی از موج سینوسی بهره می برند و در صورت استفاده از این نوع اینورتر شاهد خرابی دستگاه خواهیم بود. از این نوع اینورترمعمولا برای دستگاه هایی با طراحی ساده که از موتور یونیورسال استفاده میکنند، استفاده می شود. در آخر باید گفت این نوع اینورتر، از انواع اینورتر با قیمت مناسب می باشد.
اینورتر موج سینوسی: یکی از پرکاربردترین اینورترها، اینورتر موج سینوسی می باشد. همانطور که در مورد قبلی گفتیم، اکثر لوازم خانگی و صنعتی از موج سینوسی استفاده می کنند و معمولا در این لوازم از این نوع اینورتر استفاده می شود. در رابطه با قیمت این اینورتر ها باید گفت که، اینورترهای موج سینوسی از قیمت بالایی به نسبت سایر اینورتر ها برخوردار می باشند.
3. اینورتر موج سینوسی اصلاح شده: این نوع اینورتر از نظر ساختار، پیچیده تر از اینورتر موج مربعی است اما ساختار آن نسبت به اینورتر موج سینوسی بسیار ساده تر است و تنها مناسب تعداد کمی از لوازم صنعتی خاص می باشد.

درایوها چه کاربردی دارند؟

حال پس از توضیح در رابطه با اینورتر ها نوبت به درایو ها می رسد. درایوها مانند اینورتر ها عمل دور متغیر کردن الکترو موتور را برعهده دارد. کاربرد درایو صنعتی به صورت کلی، کنترل دور موتور و تنظیم ولتاژ و فرکانس در الکتروموتورهای تک‌فاز یا سه‌فاز می باشد.

کاربردها و مزایای استفاده از درایوها:

  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • کاهش صداهای اضافی دستگاه ها
  • حرکت روان تر موتور دستگاه
  • کاهش استهلاک موتور
  • کاهش هزینه‌های تعمیرات موتور
  • محافظت از موتور در برابر تحمیل بار الکتریکی ناگهانی و سنگین

 

به طور کلی 7 نوع درایو صنعتی وجود دارد که این درایوها شامل موارد زیر می باشند:

درایو صنعتی AC

در این نوع درایو الکتریکی ابتدا انرژی برق وارد دستگاه شده و پس از انجام تغییرات در ولتاژ و فرکانس، انرژی اصلاح شده راهی موتور دستگاه می شود.

درایو DC

در این نوع درایوهای صنعتی، جریان برق با کمک ولتاژ آرمیچر کنترل شده و جریان متناوب AC را به‌وسیله‌ی مبدل به DC تغییر می کند.
تفاوت این نوع درایو با درایو قبلی در کاربرد، منبع تغذیه، روش‌های تعمیر و نگهداری، اندازه و وزن، گشتاور استارت، نویزها، مصرف انرژی، مکانیسم توقف، واکنش به مکانیسم حرکت، مدارهای کنترل و قدرت، تنظیم سرعت و … است.
در رابطه با درایوهای صنعتی DC باید گفت این درایو صنعتی در کنترل سرعت کم‌هزینه‌تر عمل می‌کنند و گزینه ای مقرون‌به‌صرفه تر نسبت به سایر درایو ها می باشند.

درایو صنعتی سرعت متغیر یا VSD

این نوع درایو یکی دیگر از انواع درایوهای صنعتی است که از آن معمولا در ماشین‌های صنعتی برای کنترل سرعت استفاده می‌شود.
از این درایو زمانی استفاده می شود که نیاز باشد سرعت خروجی عبور ولتاژ دائما تغییر کند و حالت سینوسی در عبور ولتاژ ایجاد نشود. از این درایو معمولا در پمپ‌ها، فن‌ها و دستگاه‌های کمپرسور استفاده می شود.

مزایای استفاده از درایو VSD:

  •  تنظیم سرعت
  •  کنترل مناسب فرایند حرکت
  •  کاهش مصرف برق
  •  درایو صنعتی سرعت قابل تنظیم یا ASD

نوعی دیگر از درایوهای مورد استفاده در ماشین‌های صنعتی درایو سرعت قابل تنظیم است. از این درایو صنعتی می توان در برخی از صنایع مانند خطوط مونتاژ کارگاه ها وکارخانه ها بهره برد.

مزایای استفاده از درایو صنعتی سرعت قابل تنظیم یا ASD:

  •  کنترل شتاب دستگاه‌ ها
  • کارکرد روان موتورها و سایر قطعات ماشین های صنعتی
  •  تنظیم سرعت حرکت دستگاه
  •  کنترل گشتاور
  •  تنظیم میزان محصول تولیدی
  •  امکان تجدید جریان
  •  کاهش مصرف انرژی

چه تفاوتی میان درایو ها و اینورترها وجود دارد؟

اینورتر ها برعکس درایو ها دارای قطعات محرک نمی باشند.
در اینورتر ها تنها ولتاژ و توان خروجی دستگاه قابل تنظیم می باشد. اما در درایو های صنعتی می توان با تنظیم دستی ولتاژ، فرکانس و توان ورودی، مقادیر خروجی دستگاه ها را تنظیم نمود.
یکی دیگر از اصلی ترین تفاوت های میان این دو وسیله این است که، اینورتر ها تنها معکوس کننده جریان برق از DC به AC هستند اما درایو های صنعتی با استفاده از همین معکوس و یک سو کردن جریان برق به کنترل دور موتور دستگاه های صنعتی و الکتروموتور ها می پردازد.

درایوهای شرکت دانفوس

پس از دریافت اطلاعات کلی در رابطه با عملکرد و تفاوت های میان اینورتر ها و درایو ها نوبت به معرفی کمپانی دانفوس رسیده است. کمپانی دانفوس یکی از قدیمی ترین تولید کننده های درایو در دنیا می‌باشد. این کمپانی و کمپانی وکن (Vacon) سالها دو شرکت اول تولید کننده درایو در دنیا بودند. سال 2014 شرکت دانفوس با خرید مالکیت کمپانی وکن به تنهایی به اصلی ترین تولید کننده درایو در دنیا تبدیل گردید.

تنوع محصولات شرکت دانفوس به دلیل این که انواع درایوهای وکن نیز به آنها اضافه شده است زیاد است که در زیر به چند نمونه از پر مصرف ترین انواع آن اشاره می‌کنیم.

درایو میکرو مدل VLT® Micro Drive FC 51

این مدل کوچکترین سری از درایوهای دانفوس است که ایده‌آل برای نصب درایوها کنار یکدیگر است و به دلیل فضای نصب کم مورد نیاز در تابلوها، هزینه اولیه نصب را کاهش می‌دهند.

درایو مدل VLT® AutomationDrive FC 301 / FC 302

این مدل درایو برای انواع موتورهای آسنکرون و پرمننت مگنت طراحی شده است. این مدل در دو دسته استاندار 301 و با قابلیت های بیشتر 302 طراحی شده است. این دسته از درایوها از تمام مزیت های عصر جدید دیجیتال بهره برده و در چالش بر انگیزترین محیطها کار می‌کنند.

درایو مدل VLT® Automation Drive FC 360:

این درایو برای انواع کاربری‌های صنعتی طراحی شده است. از مزیت‌های این درایو می‌توان به طراحی جمع و جور، کنترل دقیق و کم مصرف، سهولت استفاده و قابلیت انتخاب 5 نوع قاب مختلف می‌توان اشاره کرد.

درایو مدل VLT® HVAC Drive FC 102

این درایو جهت سیستم‌های تهویه مطبوع و مدیریت ساختمان طراحی شده است. این درایو سخت و باهوش قابلیت نصب در فضای باز را دارد و با استفاده از این درایو در سیستم اتوماسیون ساختمان، تهویه و تهویه مطبوع هزینه های اولیه و نگهداری ساختمان برای مالکین کمتر می‌شود.

درایو مدل VLT® Refrigeration Drive FC 103

این مدل جهت کنترل کمپرسور، فن و پمپ در صنعت تبرید طراحی شده است. همچنین برای پاسخگویی به نیازهای صنعت تبرید انواع برنامه های مورد نیاز صنعت تبرید را که از اصطلاحات تبریدی نیز استفاده می‌کنند ارائه می‌دهد. این امر نصب و راه اندازی را برای تکنسین ها و نصاب های تبرید آسان و ایمن می کند.

درایو مدل VLT® AQUA Drive FC 202

این مدل برای کنترل انواع پمپ طراحی شده است که در نتیجه به سیستم کنترل آبشاری (cascade) نیز مجهز است. این درایو با داشتن طیف گسترده ای از ویژگی های استاندارد، به گونه ای طراحی شده است که بالاترین سطح عملکرد را در برنامه های آب و فاضلاب فراهم می‌کند.

درایو مدل VLT® Lift Drive LD 302

این درایو جهت کنترل سیستم‌های کنترل لوپ باز و بسته طراحی شده است. و برای استفاده در آسانسورهای کششی و هیدرولیکی مناسب هستند. این درایو در دمای کمتر از 45 درجه حداقل 2.1 میلیون سیکل را کنترل می‌کند و در کمتر از 10 دقیقه نصب و راه اندازی می‌شود.

درایو مدل VLT® Midi Drive FC 280

این مدل درایو کنترل دقیق و ایده‌الی را برای سازندگان ماشین آلات صنعتی، صنایع غذایی و آشامیدنی، حمل و نقل و پردازش مواد فراهم می‌کند. این مدل از طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها طراحی شده است که نصب، استفاده و نگهداری از این درایو بسیار سهل و آسان شده است.

تعدادی از درایوهای پر مصرف دانفوس را معرفی کردیم، جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در شرکت دیهیم تهویه نوین تماس حاصل فرمایید.