ترموستات و انواع آن

ترموستات دانفوس

ترموستات یکی از وسایلی است که در دستگاه‌ های گرمایشی و سرمایشی کاربرد بسیار زیادی دارد. ترموستات‌ ها که در اصل وظیفه تنظیم دما و… را بر عهده دارند، دارای انواع مختلفی می‌ باشند و هر کدام از آنها در شرایط خاصی کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌ گیرند. افرادی که قصد تعویض ترموستات وسایل گرمایشی، سرمایشی، خودرو و… را دارند، یا این که به دنبال استفاده از ترموستات در سیستم‌ های مختلف هستند؛ باید ابتدا با این موضوع آشنا شوند که ترموستات چیست. در مرحله بعد نیز نوبت به آن می رسد که انواع ترموستات را بشناسند و بتوانند برای خرید ترموستات گزینه مورد نیاز خود را به راحتی انتخاب کنند. در ادامه این مطلب از سایت دیهیم تهویه بیشتر در این زمینه صحبت می‌ کنیم.

ترموستات چیست؟

برای شناخت بهتر ترموستات و انواع آن باید ابتدا بدانید که ترموستات چیست و چگونه کار می‌ کند. ترموستات را می‌ توان کنترل کننده خودکار دمای الکتریکی نامید. این قطعات بر اساس ویژگی‌ های مختلفی تولید می‌ شوند و برای سرد نگه داشتن یا گرم نگه داشتن بخشی از یک سیستم مورد استفاده قرار می‌ گیرند. در اصل زمانی که دستگاه، مدار یا سایر تجهیزات مورد نظر شما به دمای تعیین شده می‌ رسند، ترموستات عمل کرده و آنها را خاموش می‌ کند. از سوی دیگر گرم‌ تر شدن یا سردتر شدن بسته به سیستم مورد نظر باعث می‌ شود که ترموستات مجددا عمل کرده و مدار را برای رسیدن به دمای دلخواه ما راه اندازی کند. البته باید در نظر گرفت که با پیشرفت تکنولوژی انواع مختلف ترموستات وارد بازار شده اند که هر کدام از آنها ویژگی‌ های منحصر به فردی دارند. به عنوان مثال ترموستات هانیول و ترموستات دانفوس نمونه‌ های جدیدتری از ترموستات هستند که می‌ توانند در شرایط مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.

شناخت انواع ترموستات

انواع ترموستات را برای کاربردهای مختلف تولید و به بازار عرضه می‌ کنند. پس بهتر است در همین قدم اول این اصل مهم را به یاد داشته باشید که کاربرد مد نظر ما تعیین کننده نوع ترموستات مورد نیاز ما نخواهد بود. به همین دلیل است که در یک دسته بندی کلی انواع ترموستات را بسته به ویژگی‌ های آنها دسته بندی می‌ کنیم. این دسته بندی را در ادامه با شما در میان می‌ گذاریم.

  • دسته بندی بر اساس فصل کاربرد: ترموستات‌ های مخصوص زمستان، تابستان و یا دو فصلی
  • بر اساس نوع سنسور مورد استفاده: ترموستات‌های دیافراگمی، رئوستا، فانوسه ای و بی متالی
  • بر اساس روند کاری یا دفعات کارکرد: پله‌ ای، تک مرحله‌ ای و دو مرحله‌ ای
  • بر اساس دمای کاری: بالای صفر، پایین صفر
  • بر اساس نوع عملکرد در برابر تغییرات دما: حرارتی و برودتی (سرمایشی)
  • بر اساس عملکرد: ترموستات وصلی (NO)، ترموستات قطعی (NC) و تدریجی
  • از نظر محل نصب و استفاده ترموستات: جداری، مستغرق (برای استفاده درون مایعات)، کانالی و اتاقی

انواع ترموستات بر اساس ویژگی‌ های کاری و تکنولوژی

تکنولوژی به کار رفته در ترموستات‌ های مختلف باعث می‌ شود تا بسیاری از ویژگی‌ هایی که در زمان کار می‌ توانند در اختیار ما قرار دهند، تغییر کند. از همین رو می‌ توان این محصولات را از نظر تکنولوژی به کار رفته در آنها به سه دسته زیر تقسیم کرد:

ترموستات‌ های آنالوگ

این نمونه دارای عملکرد ساده‌ ای می‌ باشد و به همین دلیل قیمت مناسب‌ تری دارد. استفاده از سنسورهای دیافراگمی در آنها باعث شده تا عمر مفید بالاتری داشته باشند و البته قابل کنترل بودن بوسیله ولوم باعث می‌ شود تا در بسیاری از موارد استفاده ساده، گزینه‌ های خوبی به شمار روند.

ترموستات دیجیتال

همانطور که می‌ توانید از نام این محصولات حدس بزنید، روند کاری آنها با استفاده از بردهای الکتریکی است. ویژگی‌ های منحصر به فرد این محصولات مانند “بکارگیری سنسورهای خارجی، قفل ترموستات، تنظیم دور اتوماتیک فن، تغییر حالت دادن بین گرمایشی و سرمایشی، مقاوم در برابر یخ زدگی و…” می‌ توانند برای شما بسیار مناسب باشند.

ترموستات هوشمند

می‌ توان گفت ترموستات هوشمند جدیدترین نوع این محصولات است و دارای ویژگی‌ های جدیدی است که باعث می‌ شود بتوانید از آنها در موارد خاص استفاده کنید. اتصال به سایت‌ های پیش بینی هوا برای تنظیم دما، امکان همگام شدن با خانه هوشمند، کنترل از راه دور با استفاده از گوشی، اتصال به وای فای و… تنها بخشی از امکانات بی نظیر این محصولات هستند. البته خبر بد برای مشتریان در بازار ایران این است که برخی از امکانات ترموستات هوشمند در ایران قابل دسترس نیست و همین باعث می‌ شود که انتخاب خوبی نباشند.

سخن نهایی

حال که ترموستات و انواع آن را بهتر شناختید، نوبت به آن می رسد که با انواع پرکاربرد و مناسب آن در بازار ایران آشنا شوید. در ادامه دو برند تولید کننده ترموستات که توانستند در بازار ایران جایگاه خوبی به دست بیاورند را خدمت شما معرفی می‌ کنیم:

ترموستات الکترونیکی دانفوس

این نمونه از ترموستات معمولا دارای نمایشگر، منوی ساده، برنامه‌ های پیش فرض و… که استفاده از آن را راحت می‌ کند، است. این محصولات دارای انواع مختلفی هستند که بر اساس جریان رله و سایر امکاناتی که می توانند در اختیار شما قرار دهند، دسته بندی می‌ شوند. یکی از مزایای اصلی آنها، داشتن رله‌ هایی با آمپر بالاست که اجازه می‌ دهند برای کمپرسورهایی با توان 2 اسب بخار یا بیشتر نیز بتوان از این محصولات استفاده کرد.

ترموستات هانیول

این نمونه از ترموستات دارای نمونه‌ های دیجیتالی است که می‌ توان در تمام فصول سال از آنها استفاده کرد و همچنین قابلیت نصب بسیار ساده‌ ای دارند. از ترموستات هانیول معمولا در سیستم‌ های پکیج، گرمایش از کف، فن کویل و… استفاده می‌ شود.

برای مقایسه ی ترموستات آنالوگ و دیجیتال به قسمت ترموستات همین سایت مراجعه فرمایید.